Tranziția unei afaceri de familie către modelul Economiei Circulare: cazul Mercadona
Studiu realizat în cadrul proiectului "Cercetări privind identificarea potențialului de constituire a unor clustere regionale de economie circulară – studii de caz"
Mercadona este o companie de supermarketuri spaniolă, cu capital familial care a încheiat anul 2016 cu o cifră de afaceri de 21.623 milioane de euro (+ 4%) și un profit de 636 milioane de euro (+ 4%). În prezent, compania deține 1620 de supermarketuri în Spania și o forță de muncă de 79.000 de persoane.
Perspectiva normativă internațională asupra mediului, legislația spaniolă și cerința comunității pentru ca producătorul să gestioneze afacerea cu un model mai sustenabil, reprezintă principalul argument care a influențat decizia Mercadona de a trece la economia circulară.
Modelul Mercadona isi propune că facilitățile furnizorilor săi integrați să aibă certificări de mediu recunoscute la nivel internațional pentru a-și acredita bunele practici în acest domeniu. În prezent, 90% din facilitățile furnizorilor integrați ai Mercadona au o anumită certificare de mediu. Restul sunt facilități corespunzătoare noilor fabrici sau locații în curs de obținere a certificării ISO.
Compania lucrează pentru închiderea buclei circulare, în care deșeurile sunt tratate pentru a recupera materii prime, care în cele din urmă devin produse noi.
Reutilizare:
Utilizarea surplusului de fructe pentru producerea de sucuri, nectar și concentrate.
- Utilizarea 100% a deșeurilor din tăieri ca îngrășământ.
- Bazin de containere refolosibile (Logifruit). Este o buclă închisă în care transportul și depozitarea mărfurilor au loc în cutii reutilizabile care sunt spălate și recuperate pe mai multe cicluri de utilizare
Reduce
Furnizorul de produse de curățare SPB și-a asumat un angajament ambițios în ceea ce privește proiectarea ecologică prin schimbarea sticlelor HDPE în PET și reducerea greutății acestora. Așa a reușit să reducă 32 de tone de plastic, la care se adaugă economisirea a peste 2000 m3 de apă, grație reutilizării apelor sale din procesare.
Reciclarea
Utilizarea materialului de ambalare reciclat la pregătirea ambalajelor noi și a liniilor complete de produse (cum ar fi linia de uz casnic de curățare Greenwood).
Deşeuri
Recuperarea plasticului (Sp-Berner).
În 2011, Mercadona a reusit introducerea noii game de curățenie de uz casnic fabricată din deșeuri de plastic generate de Mercadona și alți furnizori integrați. Procesul a fost dezvoltat de Sp-Berner. Deșeuri: utilizarea a 100% din pământul rezultat din spălarea fructelor și legumelor pentru recuperarea parcelelor agricole. Recuperarea făinurilor pentru furaje. Grupo Siro, un furnizor integrat al Mercadona, apreciază produsele secundare ale fabricilor sale, unde produsele Hacendado sunt fabricate și transformate în materii prime pentru hrana animalelor, economisind resurse și reducând deșeurile din lanțul agroalimentar.
Reziduuri
Utilizarea subproduselor pentru hrana animalelor, direct sau pentru producția de hrană.
Reziduuri: Furnizorul de legume a implementat măsuri de EC prin care a permis ca produsele care nu sunt bune pentru procesare, cum ar fi dovleceii și castraveții, să fie utilizate de Dafsa, un alt furnizor integrat care produce suc pentru Mercadona.
Eficienta energiei
Caladero, un furnizor de pește, a introdus ambalaje industriale reutilizabile în procesul său de producție și a îmbunătățit proiectarea ecologică a 14 centre, ceea ce a permis economisirea a 28 de tone de material de ambalare. În plus, diferitele sale măsuri de eficiență energetică au permis economii anuale de peste 600.000 kWh.
Furnizorul de fructe direcționează cele 1100 tone / an ale subprodusului pe care îl generează în prepararea ananasului natural decojit către hrana animalelor. În plus, a economisit 33.000 kWh prin intermediul unor măsuri de eficiență energetică, cum ar fi instalarea de LED-uri și îmbunătățiri ale izolației.
Logistica
Saplex, care produce (printre alte produse) pungile de gunoi Bosque Verde, a redus grosimea multora dintre produsele sale și a îmbunătățit stivuirea pentru a crește numărul de unități pe cutie. Acest lucru a permis economisirea a 160 de tone de polietilenă / an și transportarea aceleiași cantități de produs folosind mai puțini paleți.
Seprolesa, furnizor integrat de leguminoase ambalate, a ușurat cu 25 gr. containerele din sticlă (9%), realizând economii de peste 1300 de tone. În plus, a implementat îmbunătățiri ale procesului care au economisit 117 tone de carton și mai mult de 100.000 m3 de apă / an.
Mercadona este un bun exemplu pentru alte întreprinderi familiale care sunt preocupate de sustenabilitate. Studiul contribuie prin propunerea unui nou model de producție care să fie mai durabil din punct de vedere ecologic, luând în considerare constrângeri precum cele legislative și noile procese tehnice ale circularității prin gestionarea resurselor într-un mod conservator. Anterior, modelele tradiționale de afaceri erau concepute pentru a funcționa în cadrul sistemelor de economie liniară. Acest nou sistem include interacțiuni dinamice între modele de afaceri, proiectarea produselor, managementul și clienții lanțului de aprovizionare. Modelul adaugă valoare prin reciclarea deșeurilor și protecția mediului, considerând aceste aspecte ca elemente integrate ale strategiei companiei. Studiul oferă un sistem dinamic care implică un proces de partajare a resurselor cu comunitatea, privind resursele nu ca deșeuri, ci ca nutienți tehnologici pentru comunitate. Acest proces va asigura sustenabilitatea mediului în afaceri a familiei. Cazul Mercadona promovează în special cooperarea dintre furnizori ca factor cheie pentru realizarea EC, fiind un model care poate fi luat în considerare de către alte afaceri de familie.