Un studiu recent de cercetare inițiat de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA) și realizat de firma independentă de consultanță ICF a indicat faptul că percepțiile consumatorilor despre siguranța alimentară diferă adesea de faptele reale.
Studiul, care a implicat o revizuire sistematică a literaturii privind comunicarea riscurilor și beneficiilor pentru sănătate legate de alimente, subliniază necesitatea unei comunicări eficiente a riscurilor, care să abordeze nevoile individuale și culturale.
Revizuirea cuprinzătoare a încapsulat 48 de articole academice din diverse discipline, inclusiv știința alimentației, psihologie, sociologie, sănătate publică, agronomie, economie, știința mediului și nutriție, publicate între 2018 și 2022. Accentul a fost predominant pe contextul UE, dar cercetarea a cuprins și țări din afara UE, cum ar fi Marea Britanie, Albania, Kosovo, Serbia, Turcia, SUA, Taiwan, Rusia, Coreea de Sud și China.
Studiul a analizat convingerile și comportamentele consumatorilor în șase domenii cheie:
- Așteptări legate de producția de alimente, produse și ingrediente.
- Surse preferate de informații legate de alimente.
- Reacții la informațiile despre risc și beneficii despre alimente.
- Compensații efectuate pe baza informațiilor despre riscurile și beneficiile alimentare.
- Încrederea în diferiți actori implicați în analizele risc-beneficiu.
- Impactul controverselor asupra percepției riscurilor și beneficiilor.
Cercetarea a subliniat că înțelegerea consumatorilor cu privire la siguranța alimentelor poate și ar trebui îmbunătățită. De asemenea, a subliniat faptul că percepțiile consumatorilor sunt influențate de o serie de factori interni și externi, fără a se limita la certificări și/sau etichete.
De asemenea, studiul a constatat că, deși se declară deschiși, consumatorii privesc adesea noile tehnologii de producție cu suspiciune, favorizând metodele consacrate. În plus, riscurile chimice, cum ar fi cele legate de pesticide, sunt percepute ca fiind mai severe sau mai prevalente decât riscurile naturale, cum ar fi contaminarea microbiană sau micotoxinele.
Analiza a mai arătat că populația consumatoare din Europa caută în mod activ informații cu privire la siguranța alimentară, dorește să rămână informată și acordă prioritate siguranței alimentare și trasabilității. Cu toate acestea, decizia de a cumpăra alimente este influențată semnificativ de valorile și convingerile individuale.
Articol preluat de aici.