Media

METROFOOD-RO Siguranța alimentară – de la fermă la furculiță, 14 iulie 2022

2022-07-18

IBA București împreună cu Universitatea Dunărea de Jos din Galați  au organizat workshop-ul intitulat ’’Siguranța alimentară – de la fermă la furculiță’’, eveniment organizat pe 14 iulie, online.

Desfășurat sub umbrela proiectului METROFOOD-RO (parte a rețelei europene de cercetare METROFOOD-RI), evenimentul a reunit oameni de știință din sectorul alimentar, autorități și companii din mediul privat, pentru a discuta despre un subiect actual și deosebit de important: siguranța alimentară.

După cum știm, una dintre țintele Comisiei Europene este de a reorienta sistemele alimentare către o sustenabilitate crescută, iar strategia De la fermă la furculiță are stabilite obiective clare în ceea ce privește reducerea utilizării pesticidelor, a îngrășămintelor, atribuirea de noi suprafețe agricole pentru culturile ecologice și, nu în ultimul rând, îmbunătățirea etichetării, pentru a răspunde mai bine nevoilor consumatorilor în ceea ce privește informarea asupra alimentelor.

În cadrul evenimentului de pe 14 iulie s-au susținut dezbateri privind tipurile de contaminări ale alimentelor (biologice, fizice, chimice sau combinate) și s-a prezentat proiectul FOODSAFETY4EU care are ca scop dezvoltarea unei platforme destinate folosirii actorilor din sectorul alimentar care va facilita cooperarea, oferind cunoștințe noi și instrumente digitale, inclusiv pentru CE și EFSA.

Siguranța alimentară a fost tratată și din punct de vedere al siguranței materiilor prime, mai exact decontaminarea acestora cu ajutorul luminii UV sau a impulsurilor cu lumină, după cum arată un proiect de cercetare derulat de Universitatea Dunărea de Jos din Galați.

Dezbaterile workshop-ului din 14 iulie au scos în evidență faptul că tranziția către un sistem alimentar sustenabil se face pornind de la colaborare și aliniere, cu sprijinul programelor de finanțare, luând în considerare complexitatea sistemului și provocările societale, asigurând transparența și câștigând astfel încrederea consumatorilor.